5 tips för framgångsrik radioreklam

För att lyckas med radioreklam finns det några faktorer att ta hänsyn till. Sonara har producerat radioreklam till alla möjliga branscher och med vitt skilda syften och mål. Här nedan får du fem saker att tänka på vid produktion av radioreklam. 

Känn din målgrupp

Som i all marknadsföring är det viktigt att veta vem du talar till. En fördel med radioreklam är att du kan nå grupper som är svåra att nå på andra sätt. Platsannonsering är till exempel framgångsrikt i radio eftersom du inte bara når de som aktivt söker jobb utan även kompetens som redan är sysselsatt. 

Renodla budskapet

De radioreklamer som får bäst resultat är de som är tydliga och som håller sitt budskap i singular. Om du har flera olika erbjudanden, gör en radioreklam per erbjudande. Produktionskostnaden är på radioreklam är inte hög, så det lönar sig att ha tydliga spottar eftersom det är själva exponeringen i radion som kostar mest pengar.  

En tydlig avsändare

Generellt sätt är det bra att få med avsändaren både i början och slutet av spotten. Ett par sätt att förstärka detta är med varumärkesmusik, ljudlogotyp och en för företaget unik röst. 

Matcha rätt

Tänk på att matcha röst och ljudmiljö för ditt budskap, din målgrupp och ditt varumärke. 

Anpassa längden

Boka inte radioreklam innan du vet hur lång radiospot du ska göra. Vissa budskap behöver tid medan andra går utmärkt att hålla riktigt kort. 

Att skapa effektiv radioreklam kräver en noggrann balans mellan kreativitet och strategi. Genom att ha ett tydligt budskap, rätt ljuddesign och att tala direkt till din målgrupp kan du maximera din radioreklams genomslag. Kontakta oss på Sonara så hjälper vi gärna till med både idé, manus, inspelning, produktion, mixning och distribution. 

Din ljudspecialist

Sonara är din musik- och ljudspecialist. Vi gör allt från varumärkesmusik och ljudlogotyper till radioreklam, poddproduktion och ljudmixning av video. Sonara har många års erfarenhet och har arbetat med såväl multinationella storföretag och myndigheter som småföretagare och föreningar. Kontakta oss så hjälper vi gärna dig med dina ljudbehov.